måndag 2 januari 2012

Träning!

Nu när det är nytt år är det också dags för att förnya träningen lite! Därför har jag lagt upp ett nytt tredagars-schema som jag och Pauline (kanske Ida oxå) ska köra på. Tror att det kommer bli skitbra och jag ska verkligen lägga fokus på styrketräningen detta året. 

 Mitt nya schema som nu sitter på kylskåpsdörren. uppdatering skall ja skriva varje dag, ett kryss för träningen och ett kryss när jag haft en nyttig dag! Tänker att detta kanske kan motivera mig lite till att inte få alltför många luckor...  

Finns en väldigt bra sida på nätet som heter fitnessguru där det finns många artiklar kring träning och där sprang jag på en artikel som handlar om tjejer och styrketräning. Många tjejer är livrädda för att styrketräna då de tror att de blir "biffiga" då. Jag väljer ett urval stycken ur texten som är tänkvärda tycker jag:

"Faktum är att det är extremt svårt för tjejer att ens lägga på sig lite muskler då deras produktion av manligt könshormon (testosteron) är cirka 1/10 av mannens. Detta i kombination med att tjejer generellt sett har en mindre mängd muskelmassa från en början gör att oddsen att de skulle bli biffiga av styrketräning väldigt, väldigt höga.

När tjejer blir sjukt biffiga är det oftast p.g.a. att de använt manligt könshormon och därmed i stort sett blivit män (rent hormonellt sett). Så visst med "rätt" doping kan absolut tjejer bli stora som hus men frågan är då om det kan räknas som tjejer?"

"Tjejer ska förövrigt inte träna annorlunda jämfört med oss killar. Tjejers biceps sitter på precis samma ställe som killars och likaså deras mage."

"Man ska dock inte påstå att det är lätt att få bra kvinnliga former bara för att man tränar lite styrka på gymmet för det krävs ett jävla slit och det kan mina klienter och även kvinnliga träningskamrater intyga. De e klart står man och fiser med silverhantlar eller sitter i nån maskin och pressar på lägsta vikten är styrketräning inte så jobbigt men blir man som tjej tvingad att gå 40st steg i djupa utfall med en 20kgs hantel i varje arm kan det brista för de flesta... "






"Tjejer behöver och ska inte vara rädda för att ta i. De är faktiskt tvungna att pressa sig lite hårdare än oss killar för att få resultat från styrketräningen då det som tidigare nämnts har mindre muskelbyggande hormoner för detta ändamål. Killar producerar normalt 70 mg manligt könshormon i veckan medan tjejer producerar ca 10 mg. Redan här har tjejer oddsen mot sig för att lyckas med sin träning. Tjejer måste helt enkelt ta i lite mer än killar för att få resultat och allt som oftast är det tvärtom och det av anledningar jag nyss nämnt."

"Det är ytterst sällan man ser extremt vältränande tjejer på dessa gruppträningsklasser och det har nog sin förklaring i att det tyvärr inte är det mest optimala för att "forma och bygga upp kroppen". Gruppträning, crosstrainer, promenader och andra liknande aktiviteter gör guld för allmänhälsan för Sveriges befolkning och kan förebygga såväl psykisk ohälsa, fetma och mycket annat men det kommer tyvärr inte forma dess deltagare till fitnessathleter. Nu kanske inte alla som går på dessa klasser har som mål att se ut som fitnesstjejer men de tjejer som har det som mål och går på dessa klasser slänger bort väldigt många timmar av tid de hade kunnat vara ute i gymmet och köttat. "


Tänkvärt tycker jag! Nu kör vi, 2012!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar