onsdag 6 mars 2013

Hemmaträning

Ja jag vet att jag har fått en fråga tidigare om olika bra övningar som man kan göra hemma när det kommer till träning. Men jag ska vara ärlig: jag är ingen expert på det, eftersom jag tränar väldigt lite hemma. Har nästan aldrig gjort heller, enbart basövningar som plankan, benlyft, situps, armhävningar osv..

När det kommer till hur man kan träna hemma för att få smalare lår/ben så kan jag tyvärr bara säga att det aldrig går att punktförbränna på det viset, att om man tränar en viss övning så minskar man i mått. Kroppen tar ifrån fettreserverna själv utan att vi kan påverka det. Däremot kan det vara bra att göra vissa benövningar för att öka muskelmassan och få snyggare, fastare lår/ben.. Eller en snygg rund rumpa som sitter där uppe där den ska, vem vill inte ha det? ;)





Om ni frågar mig så är den högra bilden det som jag strävar efter och tycker är snyggt. 
För att få en sån rumpa krävs det (om man inte har sjuk genetik och får mycket gratis) mycket och hård benträning vilket kan vara svårt att få till hemma. Jag syftar på knäböj, utfall, benpress, lårcurl, benspark osv osv osv... Alla tunga basövningar helt enkelt.

MEN! om man inte har ett gymkort och kan gå till gymmet då? 
Till och börja med, mycket cardio för att tappa fett, ex. raska promenader gärna innan frukost,  eller intervallträning är att föredra före ren löpning eftersom löpning mer påverkar din kondition, med intervaller får du en högre fettförbränning. Springa, gå, jogga, springa så fort du kan, gå i olika tidsintervaller.. Ni hajjar grejen?

Sen kan man göra utfall hemma, absolut. Och knäböj. Men då får man se till att man verkligen gör mååånga om det ska bli några resultat. När jag kör ex. knäböj på gymmet har jag kanske 30kg på iallafall och gör kanske runt 40-50 st. Kör man då utan vikt krävs det desto mer för att kroppen ska komma dit man vill. Du kanske får göra 200 st, vad vet jag?! Allt beror ju på hur tränad man är oxå såklart, men ge för tusan inte upp när det blir jobbigt, det är då du ska fortsätta lite till!! ;) Och det ska inte vara några mesiga knäböj, starta stående och gå nästan hela vägen ner till golvet, utan att hamna i viloläge längst ner, och skjut upp till ursprungsläget.
Bild: google.se

Sen kan man göra utfall, samma där. Gör många. Man kan göra också sätta det bakre benet på en lägre stol och göra utfall, brukar använda en bänk på gymmet.
Finns såklart säkerligen många olika alternativa övningar när det kommer till hemmaträning men jag har inte så jättebra koll. Hoppas att detta kan vara till någon hjälp iallafall!


En sista VIKTIG sak: Kolla upp hur man gör övningen korrekt. Youtube har många klipp som visar hur man gör! Skaderisken ökar om du bara tror att du vet ungfär.. Kolla upp en gång extra! Lycka till ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar