torsdag 24 november 2011

Mina tankar kring LCHF

Fick en bra fråga ifrån Marie om vad jag har för mål med LCHF och hur det går, tänkte att jag kan göra ett litet inlägg om det.  

Jag har ätit enligt LCHF i snart 6 veckor nu tror jag det är. Jag har inte satt något datum när jag ska sluta utan kommer att hålla på tills jag känner att jag är "nöjd" med detta sätt att äta på. Som det är just nu tycker jag att det går väldigt bra, förutom stunder när jag kanske skulle vilja äta något som innehåller kolhydrater som nån fika eller ett glas mjölk till maten... Det skall ju vara ett bra sätt att äta på om man vill bygga muskler och det märker jag ett positivt resultat på då jag börjar se mer konturer på kroppen och de e kul! Min mage mår väldigt bra av att strunta i kolhydraterna, kände mig ofta uppblåst på kvällen efter en dag med vanlig husmanskost men det är i stort sett som bortblåst. 

Mitt personliga mål är att minska i fettprocent, gärna även på vågen men det är absolut inte ett måste. Jag vill öka min muskelmassa, få tydligare konturer på kroppen och känna mig glad och stolt över min kropp när jag tittar i spegeln helt enkelt. Jag tycker att det är otroligt snyggt med en vältränad kropp och det är dit jag strävar mot att nå. Det är en tuff bit att ta sig och jag kommer att hamna i gropar på vägen men så länge jag kämpar på i rätt riktning så tror jag på vinst. 

Jag befinner mig i en period i livet nu när jag pluggar och jag känner att jag har möjlighet att lägga tid på mig själv och det jag mår bra av. Jag har inga barn och massor med tid att lyxa till det för mig själv. Jag vill må bra i mig själv. Vet att det finns många runt mig som inte tycker att jag ska äta LCHF och inte träna så mycket men för att jag ska nå mitt mål så måste jag göra såhär. Om jag kommer att få i mig socker "regelbundet" kommer jag att stanna i fettprocent och inte nå mitt mål. Jag hamnar i en ond cirkel när jag äter socker, så är det bara. Beroende? Ja, så är det kanske.

Nackdelen med att äta på detta sätt är att vart man än kommer så stöter man på fördomar, men även att i stort sett all mat innehåller kolhydrater och socker. Galet!


Ta pressbyråns skylt till exempel: mellanmål för alla smaker. Hur många av dessa varor som de visar innehåller inte socker? Det är väl vattnet isåfall. Kolhydrater köper jag eftersom det inte behöver vara negativt då många människor har det som kroppens bränsle för att orka, men socker som mellanmål? Cola, eller kexchoklad till mellanmål? Helt av kroken, enligt mig.
 
Nu ska jag sluta att analysera och dra till gymmet och köra ett pass med rygg/mage. Skriv gärna hur ni ser på detta, jag är nyfiken!! Vad ger den här reklamen för signaler?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar